Interview mit Antal Lux

    Lux Antal, szül. 1935 április 18, Soroksár / Budapest 


Dominik Leins:

Jó napot kívánok Rottweilból Berlinbe! Köszönöm, hogy megválaszolja a kérdéseimet az 1956-os magyar forradalom és szabdságharccal kapcsolatban!

Magyarországon született, 1956 óta Németországban él. Magyarnak vagy németnek tartja magát?

Lux Antal:

Édesanyám elődei Württembergből származnak a 16. századból. Apám elődei 1800 ban települtek Soroksárra. Volt idő, amikor identitászavarom volt – a képeimet, a művészetemet az egész világon kiállították, tehát én is kozmopolitának éreztem magam –, de rájöttem, hogy elsősorban magyar vagyok, származásom miatt pedig német.


Dominik Leins: 

Ön egészen fiatalon részt vett az 1956-os magyar forradalom és szabadságharcban. Hogyan keveredik egy 20 éves férfi egy ilyen történelmi eseménybe? Hol volt a forradalom kitörésekor és hogyan értesült róla?

Lux Antal:

20 éves koromban, politikai okok miatt, mint munkaszolgálatos katona a Pécsi Bányákban dolgoztam. Ott ért a forradalom 1956-ban. Szakaszunk a Mecsek Kapunál (Pécsett) állt ellen a szovjeteknek és az ÁVO-soknak. 


Dominik Leins: 

Mi történt közvetlenül azután illetve a rákövetkező napokban, ahogy megtudta az eseményeket? Személyesen is részt vett a forradalomban? Mikor találkozott konkrétan orosz katonákkal? Részt vett lövöldözésekben is?

Lux Antal:

Az első szovjet összecsapás 1956 november 4.-én volt, ahol kilőttünk egy tankot! A tank láncát megrongáltuk golyószóróval és román, összecsavarható kézigránátokkal.


Dominik Leins: 

Esetleg meg is sebesült?

Lux Antal:

A kezem megsérült a tankok lövéseitől visszapattanó kőszilánkoktól. Ausztriában szedték ki.


Dominik Leins: 

Az akkori csoportot, amelyik a Mecsek hegyei között rejtőzött el és vette fel a harcot az orosz megszállókkal, valamint amelyiknek Ön is tagja volt “láthatatlanoknak” nevezték. Erről tudna mesélni valamit?

Lux Antal:

Kádárék a Mecsekben harcoló ellenállókat negatív módon „Mecseki láthatatlanoknak” nevezték. Én ezt a megnevezést csak később, amikor először megint Pécsett jártam, hallottam.


Dominik Leins: 

Hogyan tudott elmenekülni Pécsről a forradalom leverése után, utána pedig tovább Ausztriába? Egyedül menekült vagy barátokkal?

Lux Antal:

Miután bennünket aknavetővel és ágyúval vettek célba, nem tudtunk ellenállni, így a Mecseken keresztül, ki hogy tudott, próbált menekülni. Én Ausztria felé vettem – a lankákon át – az utat, negyedmagammal.


Dominik Leins: 

Gyalog ment át a határon? Nehéz volt az átjutás?

Lux Antal:

A Hanságon keresztül, gyalog, uniformisban, nagyon nehéz volt. Még az utolsó pár méternél, amikor átkeltünk a Hansági Csatornán, engem célba véve egy sorozatot lőttek a szovjetek, ami a fülem mellett zúgott el. Úgy hangzott, mint egy dongóraj!


Dominik Leins: 

Milyen érzés volt megérkezni Ausztriába?

Lux Antal:

Amikor végre sikerült Ausztria földjét elérni, a boldogságtól nem kaptam levegőt!


Dominik Leins: 

Kik támogatták a határátlépés után?

Lux Antal:

10 Schilling zsebpénzt kaptunk, azzal Pamhagenben, a kocsmában a Wurlitzer zenegépen egész éjjel Ted Heroldot és Bill Haley-t hallgattuk.


Dominik Leins: 

Miért éppen Németországba jött?

Lux Antal:

Németországba jelentkeztem, mert őseim onnan származnak és ott véltem felfedezni őseim kultúráját.


Dominik Leins: 

Mikor érezte először a szabadság szelét?

Lux Antal:

A szabadság szelét akkor éreztem igazán, amikor „Herr Luxnak“ neveztek. Ezáltal éreztem, hogy visszakaptam a méltóságomat.


Dominik Leins: 

Milyen végzettsége van és hol tanult? Miből finanszírozta a tanulmányait?

Lux Antal:

Soroksáron a polgárit, Budapesten az I. István Közgazdasági Gimnáziumot, majd Stuttgartban a Képzőművészeti  Főiskolát végeztem, öt évig amerikai ösztöndíjjal (Garantiefonds).


Dominik Leins:

Idegennek illetve menekültnek érezte magát Németországban?

Lux Antal:

Mostanában itt Berlinben idegennek érzem magam. Migránsnak néznek, pedig én csak hazajöttem.


Dominik Leins:

Mikor kapott amnesztiát és látogathatta meg ismét Magyarországot?

Lux Antal:

Tíz év után kaptam amnesztiát, 11 év után mehettem először Magyarországra, családom nagyon örült nekem.


Dominik Leins:

Milyen volt ismét Magyarországon lenni? 

Lux Antal:

Amikor először hazamehettem, azonnal felkerestem művészbarátaimat, akik között otthon éreztem magam. Bár előfordult, hogy valaki fölhányta – a tejet lefölözni jöttem Magyarországra!?


Dominik Leins:

Milyen művészeti színvonalat képvisel a munkáival? Az alkotásai gyakran a menekülésről szólnak. Ez az Ön sajátos művészeti témája? Ezek segítségével dolgozza fel a régi történéseket?

Lux Antal:

Általában elvont, dekonstruktív művészetet folytatok, de ha az érzéseimet kell illusztrálni, előfordul, hogy figuratív formát ölt a kifejezésmódom. Közvetlen 56 után figuratívan adtam elő az átélt élményeimet.


Dominik Leins:

Sikerült megtartania a magyarságát?

Lux Antal:

A magyar állampolgárságról nem mondtam le, német állampolgár is vagyok.


Dominik Leins:

Még egy más jellegű kérdés, mert ez a másik témám: Ha focirajongó volt az ember, ha nem, a világhíres magyar Aranycsapat vereségéről az 1954-es berni VB-döntőben akkoriban mindenki hallott. Ön hogy élte meg ezt az eseményt?

Lux Antal:

Az „aranycsapat“ vereségét keservesen a rádió mellett éltem át 1954-ben.


Dominik Leins:

Németországban a „berni csoda“ egy ú. n. „gazdasági csodához“ vezetett, Magyarországon pedig egy teljes letargiához. Ön szerint lehet azokat a megmozdulásokat, amik közvetlenül a döntő után Budapesten kialakultak, az 1956-os forradalom előestéjének tekinteni?

Lux Antal:

A szovjetek elleni vízilabdamérkőzés után lehetett sejteni 1956-ot! 


Dominik Leins:

Köszönöm szépen az interjút! Szép napot kívánok!


Lux Antal weboldala:

http://www.antallux.de/







Kommentare

Beliebte Posts